logo
Η Γεωργία Κατσογριδάκη είναι διαιτολόγος διατροφολόγος με πολυετή πείρα στο χώρο της διατροφής. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στη Βιοτεχνολογία από το τμήμα Βιοχημείας, και υποψήφια διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Κούμα 37, Λάρισα
Αχιλλέως 9, Φάρσαλα
2410 532 660
info@katsogridaki.gr
Follow

Πώς αντιδρούμε στην άρνηση τροφής των παιδιών

Πώς αντιδρούμε στην άρνηση τροφής των παιδιών

Μη δημιουργείτε πρόβλημα την ώρα των γευμάτων.
Θα υπάρχουν φορές που το παιδί σας θα πεινάει και θα καταβροχθίζει οτιδήποτε βρίσκεται μπροστά του, και άλλες φορές που θα τσιμπολογάει ότι υπάρχει ανόρεχτα χωρίς να τρώει τίποτε ουσιαστικό. Πηγαίνετε με τα νερά του. Ποτέ μη πιέζετε ένα παιδί να αδειάσει το πιάτο του. Θα μεγαλώσει συσχετίζοντας το φαγητό με το άγχος και τη κακή συμπεριφορά.

 Αν στο παιδί σας, πραγματικά, δεν αρέσει κάτι, μην το πιέσετε. Προτείνετε του να δοκιμάσει μια πιρουνιά. Αν μαγειρέψατε κάτι καινούργιο και αυτό ισχυρίζεται ότι δεν πεινάει, πείτε του να φάει δυο-τρεις πιρουνιές από κάθε καινούργιο πράγμα που υπάρχει στο πιάτο του. Τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν να δοκιμάζουν το φαγητό και πρέπει να τρώνε μια ποικιλία εκλεκτών τροφών με σκοπό να παραμένουν υγιή.

Δείξτε σεβασμό. Σε όλους μας κάποια φαγητά δεν αρέσουν και υπάρχουν πολλοί που, ενώ τρέφονται αποκλειστικά με υγιεινά τρόφιμα, δεν μπορούν να χωνέψουν κάποιο συγκεκριμένο λαχανικό, κρέας ή μπαχαρικό. Μη το πιέσετε να φάει κάτι που δεν θέλει. Το πρόβλημα βέβαια με τα ιδιότροπα παιδιά είναι ότι τίποτε δεν τους αρέσει. Αυτό είναι ένα άλλο σενάριο. Αν το παιδί σας τρώει καλά, δοκιμάζει καινούργιες, υγιεινές γεύσεις, τότε μπορείτε εύκολα να βγάλετε από το διαιτολόγιο του τις συνεχείς αρνήσεις.   
Μην παραιτήστε εύκολα – να δοκιμάζεται καινούργιες συνταγές, Μέσα στον επόμενο μήνα προσπαθήστε ξανά με το φαγητό που δεν ήθελε τον περασμένο. Οι ορέξεις των παιδιών αλλάζουν και μπορεί αυτό που απέρριπτε πριν, τώρα να είναι το αγαπημένο του. Αν το παιδί σας απορρίπτει ένα φαγητό μετά από μια σειρά φιλότιμων προσπαθειών σας, αφήστε το στην άκρη για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα.

Μην του φτιάχνετε ιδιαίτερα φαγητά.
Σερβίρετε σε όλη την οικογένεια ένα υγιεινό γεύμα και μην αγχώνεστε αν το παιδί σας δεν φάει πολύ. Αν τα παιδιά πεινάνε, θα φάνε. Ακόμη και το πιο πεισματάρικο παιδί δεν θα πεθάνει από την πείνα.

Καλέστε συχνά στο σπίτι σας έναν καλοφαγά.
Στα παιδιά αρέσει να μιμούνται τους συνομηλίκους τους και αν μάλιστα έχετε μαγειρέψει κάτι καινούργιο, θα το δοκιμάσουν.

Μην κολλάτε ετικέτες στο παιδί σας.
Οι γονείς πολύ συχνά δημιουργούν μέσα στο μυαλό τους κάποιες «προφητείες» που δυστυχώς (κάποιες φορές) πραγματοποιούνται. Αν κατηγορείτε το παιδί ότι είναι ιδιότροπο, θα γίνει! Αν επαινείτε το παιδί σας σε εκείνο και στους γύρω σας για το πόσο σωστά και υγιεινά τρώει, πόσο άριστες επιλογές κάνει στα φαγητά του, τότε αυτό θα νιώσει πολύ όμορφα και θα συνεχίσει αυτό που κάνει.

Μην παραιτήστε!
Τα ιδιότροπα παιδιά συχνά είναι ιδιότροπα γιατί εμείς τους το επιτρέπουμε. Αν σηκώστε τα χέρια ψηλά και σερβίρετε μόνο αυτό που θέλει να φάει το παιδί σας, τότε θα το σπρώξετε να υιοθετήσει έναν ανθυγιεινό τρόπο διατροφής που θα το ακολουθεί σε ολόκληρη τη ζωή του. Φροντίστε να σερβίρετε υγιεινά γεύματα στο τραπέζι. Να προσφέρετε τις φυσιολογικές λιχουδιές και να τις εξισορροπείτε με τις καλές που θα περιέχονται στη διατροφή του.

Θωρακίστε το παιδί σας.
Αν το παιδί σας νιώθει ότι χάνει τον έλεγχο, θα γίνει δύσθυμο, θα κλαίει και θα γκρινιάζει συνεχώς. Φτιάξτε έναν κατάλογο με οκτώ ή εννέα υγιεινά γεύματα με μια ποικιλία διαφορετικών λαχανικών για συνοδευτικά. Αφήστε το παιδί σας να διαλέξει έναν συγκεκριμένο δείπνο κάθε βράδυ. Μπορείτε να τους προτείνετε ότι πρέπει να φάνε τουλάχιστον τέσσερα φρούτα (είδη) ή λαχανικά με κάθε γεύμα – τα δύο θα είναι διαφορετικά και θα τα έχουν διαλέξει από το προηγούμενο βράδυ. Αν το παρουσιάζετε σαν παιχνίδι, τα παιδιά θα διασκεδάσουν και θα θελήσουν να συμμετάσχουν. Επίσης, με αυτό τον τρόπο θα νιώσουν ότι έχουν εκείνα τον έλεγχο.

Προσθέστε νέες γεύσεις δίπλα στις αγαπημένες τους και σιγά σιγά αφαιρέστε αυτές που θεωρείτε βλαβερές.
Μην περιμένετε να αλλάξουν τα πράγματα από τη μία νύχτα στην άλλη, γιατί αν το προσπαθήσετε το μόνο που θα καταφέρετε θα είναι ανταρσία! Κάντε μικρές αλλαγές. Κάθε νέα τροφή που αποδέχεται το παιδί σας είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Υιοθετήστε – για μικρά παιδάκια – ένα στόχο με αστέρια.
Ενθαρρύνετε τα να βάζουν ένα αστέρι για κάθε υγιεινό γεύμα ή καινούργιο φαγητό που τρώνε και μόλις συμπληρώσουν όσα έχετε συμφωνήσει, το δώρο τους να είναι μια αγαπημένη τους λιχουδιά..

Αν το παιδί σας αρέσκεται στο να τσιμπολογάει, βεβαιωθείτε ότι αυτά που τρώει (σνακ) είναι υγιεινά.
Μερικά παιδιά δεν ανέχονται ένα μεγάλο γεύμα και προτιμούν να τρώει μικρά γεύματα και πολλές φορές την ημέρα. Αυτό δεν είναι καθόλου κακό, αρκεί αυτά που τρώνε να είναι υγιεινά και ισορροπημένα. Όμως, οτιδήποτε και αν τρώει το παιδί σας, φροντίστε να το τρώει, καθισμένο στο τραπέζι. Δεν θέλετε να το τρώει τρέχοντας ή βιαστικά, γιατί αυτό θα του δημιουργήσει μια κακιά συνήθεια. Αν τρώει μικρά γεύματα όλη τη διάρκεια της ημέρας, σίγουρα δεν θα θελήσει ένα κανονικό δείπνο, αλλά μπορείτε να του σερβίρετε μικρότερη ποσότητα από αυτή που θα βάλετε στην υπόλοιπη οικογένεια.

Αν το παιδί σας αρνείται να φάει και παίζει με το φαγητό του, μην το πιέσετε. 
Μην το κάνετε να νιώσει ενοχές που δεν πεινάει και ποτέ μην το κάνετε να φάει για να σας κάνει το χατίρι. Αυτό το είδος του συναισθηματικού εκβιασμού θα μειώσει την αυτοεκτίμηση του παιδιού σας και θα το κάνει ευάλωτο.

Τρώτε το ίδιο φαγητό με το παιδί σας.
Δεν θα πρέπει να υπάρχει διάκριση στο φαγητό των παιδιών και των ενηλίκων. Η καλή και υγιεινή διατροφή είναι ευπρόσδεκτη από όλη την οικογένεια. Αν τα παιδιά δούνε τους γονείς να την απολαμβάνουν, τότε θα είναι πιο θετικά.

Ιδιότροποι γονείς – είναι σίγουρο – δημιουργούν ιδιότροπα παιδιά.
Προσπαθήστε να επεκτείνετε τη διατροφή σας εμπλουτίζοντας τη με τροφές που δεν τις συνηθίζετε. Ίσως ανακαλύψετε ότι το κριτήριο της γεύσης σας έχει αλλάξει. Μη σερβίρετε μπροστά σας μόνο αυτά που σας αρέσουν. Δοκιμάστε νέες συνταγές και φερθείτε πιο θαρραλέα. Αυτό που πρέπει να έχετε για στόχο είναι η ποικιλία. Αν το παιδί σας δει να τρώτε κάτι διαφορετικό, φυσιολογικά θα θελήσει να κάνει και αυτό κάποιες αλλαγές στη διατροφή του.