
‘Ορσιππος ο Μεγαρεύς, ο ξεβράκωτος Ολυμπιονίκης
Την ιστορία του Όρσιππου, του Μεγαρίτη Ολυμπιονίκη που στέφθηκε γυμνός κρατώντας το βρακί του, έχω αφηγηθεί πολλάκις. Λόγω του σκωπτικού μου χιούμορ, με αμφισβητούν ως προς την εγκυρότητα της ιστορίας. Στέφθηκε νικητής στο αγώνισμα του σταδίου κατά τους 15ους (720 π.Χ.) ολυμπιακούς αγώνες της αρχαιότητας. Ήταν ο μοναδικός από τους συναγωνιζομένους του ο οποίος έτρεξε γυμνός, και σύμφωνα με τον ιστορικό του 2ου αιώνα μ.Χ. Παυσανία άφησε σκόπιμα τον ρουχισμό του να πέσει για να τρέξει πιο άνετα. Αργότερα αναφέρεται πως υπήρξε στρατηγός των Μεγάρων, ο οποίος κατέκτησε γειτονικές περιοχές, πιθανώς από τους Κορίνθιους.[1.44.1] Κοροίβου δὲ τέθαπται πλησίον Ὄρσιππος, ὃς περιεζωσμένων ἐν τοῖς ἀγῶσι κατὰ δὴ παλαιὸν ἔθος τῶν ἀθλητῶν Ὀλύμπια ἐνίκα στάδιον δραμὼν γυμνός, φασὶ δὲ καὶ στρατηγοῦντα ὕστερον τὸν Ὄρσιππον ἀποτεμέσθαι χώραν τῶν προσοίκων: δοκῶ δέ οἱ καὶ ἐν Ὀλυμπίᾳ τὸ περίζωμα ἑκόντι περιρρυῆναι, γνόντι ὡς ἀνδρὸς περιεζωσμένου δραμεῖν ῥᾴων ἐστὶν ἀνὴρ γυμνὸς.[1.44. 1] Κοντά στον Κόροιβο είναι θαμμένος ο Όρσιππος, που νίκησε σε αγώνα σταδίου στην Ολυμπία τρέχοντας γυμνός, όταν οι αθλητές συνήθιζαν να φορούν περίζωμα. Λένε ότι αργότερα έγινε στρατηγός ο Όρσιππος και αφαίρεσε μια έκταση της γειτονικής χώρας. Πιστεύω ότι άφησε επίτηδες το περίζωμά του να πέσει, επειδή ήξερε ότι ο γυμνός τρέχει γρηγορότερα από τον ζωσμένο.Δεν μπορούμε να αντισταθούμε στον “γόη” των αθλημάτων στίβου, που είναι το κατοστάρι. Τη γοητεία του, ο Στίβος την οφείλει -κυρίως- στην ποικιλία των αγωνισμάτων του. Δρόμοι, άλματα, ρίψεις. Πιο γρήγορα, πιο ψηλά, πιο μακριά, πιο δυνατά. Μια ευρύτατη γκάμα, για όλα τα γούστα. Την οφείλει, επίσης, στη σημειολογία κάποιων ρεκόρ του. Το «κατοστάρι» του αναδεικνύει τον ταχύτερο άνθρωπο του κόσμου. Ο Μαραθώνιος, εκείνον με τη μεγαλύτερη αντοχή. Το άλμα επί κοντώ, αυτόν που μπορεί να πετάξει πιο ψηλά. Η σφαιροβολία, η δισκοβολία ή ο ακοντισμός, τα πιο ρωμαλέα χέρια. Τα μικτά αγωνίσματα -το δέκαθλο στους άντρες και το έπταθλο στις γυναίκες-, τον «υπεραθλητή» και την «υπεραθλήτρια». Πράγμα που εξηγεί και το γιατί οι χορηγοί «τρελαίνονται» με τον Στίβο. Επιπλέον, τα στιβικά αγωνίσματα διεξάγονται σε ένα μεγάλο, ανοιχτό, μεγαλοπρεπές στάδιο. Οχι σε ένα μικρό, κλειστό γυμναστήριο ή κολυμβητήριο. Αυτό το ντεκόρ, προσθέτει πρεστίζ. Αλλά, υπάρχει και το πρακτικό μέρος: κανένα άλλο άθλημα δεν μπορεί να προσκαλέσει τόσες δεκάδες χιλιάδες θεατών. Υπάρχει και μια σειρά πιο… πεζών λόγων, για τους οποίους ο Στίβος κλέβει την παράσταση. Οι κανόνες των αγωνισμάτων του είναι απλοί και κατανοητοί για τον περιστασιακό τηλε/θεατή. Αντιθέτως με την ξιφομαχία -για παράδειγμα- ή με τη σκοποβολή, όπου όλη η Ελλάδα προσπαθούσε να καταλάβει τι πρέπει να κάνει η Αννα Κορακάκη για να πάρει μετάλλιο. Οι προσπάθειες των αθλητών είναι ορατές ακόμη και στην παραμικρή τους λεπτομέρεια. Ενώ στην κολύμβηση, τις κρύβει το νερό. Όπως με έχετε ακούσει να λέω συχνά στις συνεδρίες μας, για μερικούς ανθρώπους ο αγώνας δεν είναι “κατοστάρι” αλλά “μαραθώνιος”Από τον ανδριάντα του Όρσιππου περνούσα το πρωί για να πάω στο σχολείο. Με έμαθε ότι πρέπει να απελευθερώνεσαι από όλα τα βάρη για να τρέξεις. Αυτό για εμένα σήμαινε ότι ανεξάρτητα από το τι μου συνέβαινε θα έπρεπε να αποδίδω στο “τώρα”. Με έμαθε επίσης, ότι στους πνευματικούς αγώνες, δεν υπάρχουν θεατές, παρά μόνο στίβος και αγωνιστές.Με έμαθε επίσης ότι η στέψη σε δικαιώνει, ανεξάρτητα από το dress code.
www.protagon.gr
www.wikipedia.gr